Curatorial project – «Relocations»

Sep 23, 2016 – Oct 1, 2016
«Relocations» by Halima Saidudinova and Zaira Magomedova
Curated by Angelina Merenkova

“I was born in a place that doesn’t exist
There where once was a bench where everyone would gather, no one’s there now
There my house was demolished and an new one, of an irregular shape, was erected in its place, it stands neither parallel nor perpendicular to the street
There where I once lived the gates have been repainted
There where there was a scary house with a dog and a locked up girl, no one’s there now
There where once was a garden, they’ve built a barn
There where I once lived with a friend, nothing changed
There where once were mother’s roses, there is nothing now
There where I once lived, the gates are new
There where I once searched for the bucket at the rainbow of the new block house
There where I once lived, nobody lives
There where I bought sweets, no one sells sweets
There where I was stealing grapes from an old man, the grapes still grow, but the old man died
There where I once lived, the repair fur coats
There where a girl drowned a cat in a toilet, everything has been painted yellow
There where I once lived all goes well
There where my school used to be, there’s now a pit
There where I once lived the grapes have died
All of this is where I am no longer”.
Halima Saidudinova and Zaira Magomedova

“Within the framework of post-colonial theory and decolonial option the idea of aesthetics becomes substantially revised. Focused on
the coloniality of its basis, art establishes itself as a conglomerate of sensations, as the ability to perceive and as process of
perception as a process of obtaining visual, tactile and auditory sensations.
The authors are reconsidering the traditional view of the aesthetics, rehabilitating native sensations, scents and feelings”.
Angelina Merenkova


23 сентября 2016 – 01 октября 2016
Выставка Халимы Саидудиновой и Заиры Магомедовой
Куратор Ангелина Меренкова

“Я родилась в том месте, которого не существует
Там где лавочка на которой все собирались уже никто не сидит
Там где мой дом снесли и поставили вместо него дом не правильной формы,
относительно улицы он стоит не параллельно и не перпендикулярно.
Там где я жила перекрасили ворота
Там где страшный дом с собакой и девочкой в заточении уже нет никого
Там где был сад, построили сарай.
Там где я жила с подругой ничего не изменилось
Там где были розы мамы пустота.
Там где я жила новые ворота
Там где я искала горшок у радуги новостройки
Там где я жила уже никто не живет
Там где я покупала петушки, уже не продают петушков
Там где я воровала виноград у деда, растет виноград, а дед умер.
Там где я жила реставрируют меха
Там где девочка утопила кошку в туалете, покрасили все в желтый цвет
Там где я жила в доме все хорошо
Там где была моя школа – яма
Там где я жила высох виноград.
Все это там где меня уже нет”.
Халима Саидудинова, Заира Магомедова

“В рамках постколониальной теории и деколониального поворота существенному пересмотру подвергается
представление об эстетике. Акцентируя колониальность ее основы, искусство утверждается как конгломерат ощущений, способность к чувственному восприятию и сам процесс чувственного восприятия визуального, тактильного и слухового. Авторы пересматривают традиционное представление об эстетике, реабилитируя родные ощущения, запахи и чувства”
Ангелина Меренкова

https://www.facebook.com/events/1840140059549284/