Metro

The artist, Angelina Merenkova, has been illegally exploring service tunnels of Moscow and other European cities for over a decade. This practice could be seen as a means of overcoming the capitalist estrangement of the surroundings as suggested in the “The concept of the flâneur” by Guy Debord. Or it could be seen as a means of getting a glance from a viewpoint that does not expect spectators, like watching the people in a train passing by.

This series of mimetic paintings of metro tunnels manifests the poetics of functionality. The peacefulness of the scene is in fact a moment taken out of the dangerous reality. The wind will soon blow, meaning that the train is about to approach.

The images are confronted by the flatness of a red dot in the top corner. It can be seen as a modernist experiment or a painting, having the “sold” mark already integrated into their structure.


Автор этих работ, Ангелина Меренкова, нелегально исследовала технические тоннели Москвы и других Европейских городов в течение более 10 лет. Эту практику можно рассматривать как способ преодоления капиталистического отчуждения окружающего пространства, как предложено в «Теории Дрейфа» Ги Дебора. Или эта практика может быть способом взглянуть с позиции, не ожидающей зрителя, например посмотреть на людей в проезжающем мимо поезде

Серия миметических изображений тоннелей метро манифестирует поэтику функциональности. Спокойствие пейзажа лишь мнимо, и отсылает к опасной действительности – скоро подует ветер, и это значит, что поезд уже близко.

Изображению противопоставлена красная точка в верхнем углу. Она может быть воспринята как модернистский эксперимент, или как картина, имеющая знак «продажи» уже встроенный в ее структуру.

“Metro” (3 paintings), 2014
Oil on canvas
95×75

Displayed at “The everlasting corpse”, Vinzovod, 2014

10940627_1574227632789879_2703964561385661850_n

10402405_1574227626123213_7974367608515442760_n

10426314_1574227629456546_7065494010331856308_n


“Metro”, 75×75, oil on canvas, 2016
Displayed at “City from the inside”, Bogorodskoe gallery, 2016